1. a) A SZAKMAI PROGRAMKÖVETELMÉNY MEGNEVEZÉSE
Vasúti figyelőőr
b) SZAKMAI VÉGZETTSÉG MEGNEVEZÉSE
Vasúti figyelőőr
Szakmai programkövetelmény azonosító száma: SzPk-00056-15-13 0 07 2
Szakmai programkövetelmény érvényességének kezdete 2015-03-19
2. A SZAKMAI VÉGZETTSÉGGEL MEGSZEREZHETŐ KOMPETENCIÁKKAL
új, önálló tevékenység, munkaterületi feladat végezhető el
3. A SZAKMAI PROGRAMKÖVETELMÉNY MODULRENDSZERŰ
nem
4. AZ OKJ-BAN SZEREPLŐ AZON SZAKMACSOPORT, AMELYBE A PROGRAMKÖVETELMÉNY BESOROLHATÓ
13 – Közlekedés
5. AZ EKKR-HEZ KAPCSOLÓDÓ MAGYAR KÉPESÍTÉSI KERETRENDSZER SZERINTI SZINTJÉNEK MEGHATÁROZÁSÁRA ÉS BESOROLÁSÁRA VONATKOZÓ MEGJELÖLÉSE: –
6. A SZAKMAI VÉGZETTSÉG JELLEGÉTŐL FÜGGŐEN A KÉPZÉS MEGKEZDÉSÉHEZ SZÜKSÉGES BEMENETI FELTÉTELEK
Iskolai előképzettség: nyolcadik évfolyam elvégzésével tanúsított alapfokú iskolai végzettség
Szakmai előképzettség: szakmai előképzettséghez nem kötött
Egészségügyi alkalmassági követelmények: szükséges, éspedig: a 203/2009. Kormányrendelet szerinti legalább III. munkaköri csoportú (pl. pályamunkás) egészségi alkalmasság
Előírt gyakorlati idő: nem szükséges
Egyéb feltételek: nem szükséges
7. A SZAKMAI VÉGZETTSÉGGEL ELLÁTHATÓ LEGJELLEMZŐBB TEVÉKENYSÉG, VAGY MUNKATERÜLET RÖVID LEÍRÁSA
A fenntartási és építési munkák során a munkáscsapat biztonsága érdekében a vasúti jármű közlekedését észlelő, és az elsodrási határon belül foglalkoztatott munkavállaló felé jelzést adó személy a vasúti figyelőőr. Munkavédelmi szempontból fontos szerepet játszik, az utasításokban (F.2. számú Forgalmi Utasítás, D.1. számú Utasítás a pályafelügyelet ellátására) rögzített módon előírt a jelenléte. A munkáscsapat valamennyi tagját állandóan figyelemmel kíséri, őket megfelelő időben adott “Vonat közeledik” jelzéssel az űrszelvény elhagyására szólítja fel.
8. SZAKMAI VÉGZETTSÉGGEL BETÖLTHETŐ MUNKAKÖR MEGNEVEZÉSE ÉS BESOROLÁSA
FEOR főcsoport megnevezése: Ipari és építőipari foglalkozások
FEOR száma: 7919
Foglalkozás megnevezése:Pályamunkás
A szakmai végzettséggel legjellemzőbben ellátható tevékenység, munkaterület:Vasúti figyelőőr
9. A SZAKMAI VÉGZETTSÉG MEGSZERZÉSÉHEZ SZÜKSÉGES KÉPZÉS KÉPZÉSI FORMÁTÓL FÜGGŐ MINIMÁLIS ÉS MAXIMÁLIS ÓRASZÁMA, ÉS AZ ELMÉLETI ÉS GYAKORLATI IDŐ ARÁNYA
A képzés “Egyéni felkészítés” képzési formában megvalósítható: Nem releváns
A képzés “Csoportos felkészítés” képzési formában megvalósítható: Igen
A képzés óraszáma minimum: 30
A képzés óraszáma maximum: 60
Elméleti képzés idő aránya (%): 40
Gyakorlati képzés idő aránya (%): 60
A képzés “Távoktatás” képzési formában megvalósítható: Nem releváns
10. SZAKMAI KÖVETELMÉNYEK LEÍRÁSA
A legjellemzőbb tevékenység vagy munkaterület ellátásához szükséges szakmai kompetenciákat leíró szakmai ismeretek, készségek és személyes kompetenciák, társas kompetenciák és módszerkompetenciák tanulási eredmények szerinti leírása
Tudás Képesség Attitűd Felelősség, autonómia
Ismeri a vasúti pálya szelvényezését, az űrszelvény, az elsodrási határ és az általános fékúttávolság fogalmát. Képes tájékozódni a vasúti munkaterületen.Belátja a vasúti pálya mentén való közlekedésveszélyességét. Képes a vasúti munkaterületen önállóan mozogni. Rendelkezik a vasúti pályán végzett munkákra és azok körülményeire (napszak, időjárás) vonatkozó alapismeretekkel. Képes az egyes vasúti pályaépítő illetve karbantartó munkafolyamatok és a nehezítő körülmények valamint az ezekből származó lehetséges következmények felismerésére. Kitartóan látja el a feladatát. Kedvezőtlen körülmények esetén fokozott figyelemmel rendelkezik. Ismeri a vasúti pályaépítő illetve karbantartó munkáscsapatot munkavégzés közben érő veszélyforrásokat, megelőző intézkedéseket. Képes a veszélyek felismerésére, és a vasúti pályaépítő illetve karbantartó munkáscsapat védelme érdekében lévő intézkedések elvégzésére. Felismeri a baleset megelőzés fontosságát. Felelőssége teljes tudatában végzi a munkáját. Ismeri a tevékenységére vonatkozó vasúti forgalmi és jelzési szabályokat. Megfelelő jelzéseket képes a vasúti pályaépítő illetve karbantartó munkáscsapat figyelmeztetésére adni. A vasúti pályaépítő illetve karbantartó munkáscsapat biztonságát mindig szem előtt tartja. Önállóan gyors döntést hoz a vasúti jelzésadásról.
A tervezett képzés munkaerő-piaci relevanciája
A vasúti jármű közlekedését észlelő, és az elsodrási határon belül foglalkoztatott munkavállaló felé jelzést adó személy, aki e tevékenységen kívül egyidejűleg más tevékenységgel nem bízható meg. A tevékenységének szükségességét a 17/1993. (VII.1.) KHVM rendelet határozza meg, azonban hatósági képzést és vizsgát nem kell tenniük a 19/2011. (V.10.) NFM rendelet szerint. A feladat a vasúti pályaépítés és fenntartás, valamint az elsodrási határon belül végzett valamennyi tevékenység során kiemelkedő jelentőségű munkabiztonsági szempontból. A vasúti pálya mellett történő közfoglalkoztatotti munkavégzés során is gondoskodni kell figyelőőrökről. Mivel az országos közforgalmú pályán több cég is végez ilyen jellegű tevékenységet a képzés és annak követelményrendszerének központi szabályozása fontos. Éves szinten a nagyobb kiemelt projekteken kívül (pl. közfoglalkoztatás, mely kb. 150 főt is jelenthet) 50-100 fő képzése szükséges.
11. A SZAKMAI VÉGZETTSÉG MEGSZERZÉSÉT IGAZOLÓ DOKUMENTUM KIADÁSÁNAK FELTÉTELEI
1. a képzés felnőttképzési szerződésben megjelölt óraszámának hetven százalékán való részvétel, és
2. a szakmai záró beszámoló sikeres teljesítése
A Vasúti figyelőőr tanfolyam szakmai és programkövetelménye bejegyzés először a Felnőttképzés – "IOSZIA" Duális Szak- és Felnőttképzési Intézmény , Vizsgaközpont és Nyelvvizsgahely jelent meg.